De kalligrafische schrijfster

Als je als kind wat spelling betreft vaak fouten maakt, krijg je meestal nog meer schrijfoefeningen. Verondersteld wordt, dat met veel oefenen en meters maken de spelling verbeterd wordt. Maar als dat niet werkt, wat doe je dan?

Ze schrijft alle woorden aan elkaar vast, ze tekent als het ware. De leerkracht vraagt haar om woorden te tekenen en laat de andere kinderen dat ook mee doen.
Terug

De leerkracht zet allerlei lettertypes op het bord: dun, dik, met krul, strak, sierlijk, gedrongen, langgerekt, kleurrijk en sober.
De klas schrijft keurig netjes en wie werkt er het hardst? Juist…. De woorden werden nu keurig los van elkaar geschreven. En bovenal maakt de hele klas minder spelfouten (..!).

Wat gebeurde hier?

De leerkracht heeft het storende niet weg willen poetsen, maar juist verstrekt. Zij zag, dat het schrijven van dit kind een soort tekenen was. Zij zag de potentie van de leerling en ging daar op in. Dit vraagt een beeldend kijken en denken.